Jester Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 2011-26-Haziran Ülke: Turkiye
Aktif Durum: Pasif Gönderilenler: 6
|
Gönderen: 2011-26-Haziran Saat 21:29 | Kayıtlı IP
|
|
|
Müzikte bir melodi yaratmak için kullandigimiz dizilere gam denir. Gamlar çesit olarak oldukça fazladir. Çünkü müzik dipsiz bir kuyudur diyebiliriz. Yaratabileceginiz çok fazla melodi ve bu melodilere göre olusan gamlar vardir. Örnek vermek gerekirse müzikte Çin gami, Misir gami, Macar gami, Çingene gami gibi yöresel gamlardan bile yüzlercesi mevcuttur. Gitar üzerinde ne kadar çok gam ögrenirseniz ve üzerinde hakimiyet saglarsaniz o kadar çok farkli melodi ve eslik yaratabilirsiniz. Tabi ki bütün gamlari ve kullanimlarini burada anlatmam imkansiz. Ben daha çok rock ve blues müziginde kullanilan gamlar üzerinde duracagim. Bütün gamlari görmek isteyen arkadaslar guitar pro programindaki gitar klavyesinin üzerindeki scales(gamlar) bölümüne girerek bilgi sahibi olabilirler.
Minör Pentatonic Gami:
Gitara yeni baslayan arkadaslarin solo atabilmek için ögrenmesi gereken ilk gam minör pentatonicdir. Köken olarak blues müziginde kullanilir. Hatta blues müzigin içi disi pentatonic gamlardan olusmaktadir diyebilirim. Fakat rock müziginde ve jazz müzigindede bu gam oldukça fazla kullanilmaktadir. Örnek olarak tonumuz La minör olsun. Dizi su sekilde olusur:
La-Do-Re-Mi-Sol-La
Gitar klavyesinde kullanima açik en uygun pozisyonu ise en üst telden asagi:
6. telde 5. ve 8. perde-5. telde 5. ve 7. perde- 4. telde 5. ve 7. perde-3. telde 5. ve 7. perde-2. telde 5. ve 8. perde-1. telde 5. ve 8. perdedir.
Majör pentanonic:
Hepinizin majör ve minör farkini bildiginizi düsünüyorum. Cosku ve tini farki vardir. Tonu La majör kabul edersek:
La-Si-Do diyez-Mi-Fa diyez-La olacaktir.
Uygun pozisyon:
6. telde 5. ve 7. perde-5.telde 4. ve 7. perde-4. telde 4. ve 7. perde-3. telde 4. ve 6. perde-2. telde 5. ve 7. perde-1. telde 5. ve 7. perde.
Solo attiginiz parçanin tonuna göre bu gamlari kullanicaksiniz. Eger ton majörse majör pentatonic, minörse minör pentatonic'i kullanicaksiniz. Yinede bazi koyu blues parçalarinda ton majör olmasina ragmen minör pentatoniz kullanilabilmektedir bu da o parçanin akorlarinin ve vokallerinin verdigi hissin akorlar majör olmasina ragmen minör olmasidir. Örnek olarak Jimi Hendrix'in red house parçasini dinleyin. Parça Si Majör olmasina ragmen Jiminin Si Minör Pentatonicden solo attigini göreceksiniz. Bu tamammen parçanin vokallerinin ve yürüyüslerinin verdigi hisle alakalidir. Majör Pentatonic'in kullanimi minör pentatonice oranla daha zordur. Bunun için bolcana majör blues yapan yasli bluesculari dinlemenizi ve onlari çalismanizi tavsiye ediyorum.B.B King bu konuda oldukça yardimci olabilir.
Majör gam için verdigim pozisyon sizi zorlayacaktir ve riff çalmaniz çok zor gelecek. Bu konuda haklisiniz çünkü majör gamin temel pozisyonu (yani yukarda yazan) akici çalmaya pek uygun degildir. Bu noktada temeli armoniye dayanan bir püf noktayi size aktarmak isterim çünkü en saglam gitaristler bile o pozisyonu kullanmaktan kaçinir.
Bu biraz armoniyle alakali fakat basitçe anlatmaya çalisacagim:
Armonide her majör tonun ilgili bir minör tonu vardir. Neticedede her minör tonunda bir ilgili majörü oluyor haliyle. Majör bir parçaya pentatonic gamdan solo atarken, majör gamin kullanissiz pozisyonunu kullanmak yerine o tonun ilgili minörünün minör pentatonic pozisyonunu kullanabilirsiniz. Çünkü minör pozisyon çok daha kullanisli.
Biliyorum biraz karmasik geldi ama pratik olarak gitar klavyesine döktügümde anlayacaksiniz. Püf nokta sudur:
Farz edelim ton La Majör. 5. perdeden baslayarak solo atmak yerine 3 perde geri gidin. Fa diyez degil mi? Iste Fa diyez minör La majörün ilgili minörüdür. Fa diyez minör pentatonic gamini kullanarak La Majör parçaya solo atabilirsiniz arkadaslar. Yani püf nokta neymis? 3 perde geri gitmek sadece bu. Eger ton majörse esas sesden 3 perde geri giderek ordaki minör pozisyondan sololarinizi çalin.
Baska örnek vermek gerekirse mesela ton Re Majörse, 3 perde gerideki Si minör pentatonicden solo atabilirsiniz. Mi majörse, Do diyez den atabilirsiniz gayet basit bir mantik.
Bunun disinda pentatonic gamlari iyi kullanabilmek ve melodiler yaratabilmek için bluesculari iyi dinleyin arkadaslar. Özellikle Yavuz Çetini dinlerseniz bu gamlari ne kadar ustalikla kullandigini göreceksiniz. Onun yaptigi hareketleri yapmaya çalisin. Hammer, pull-off ve bendlerle riffler yaratmaya çalisin. Hizli degil temiz çalmaya çalisin...
Pentatonic gamlari sanirim anladiniz. Simdi blues dan ziyade rock müzikte özellikle agirlikli olarak kullanilan dogal minör ve majör gamlari anlatayim:
Müzigin asil temel gamlari dogal minör ve majör gamlar olarak kabul edilebilir. Ilk kullanim kolayligi ve solo atmaya baslamak için pentatonic gamlari anlattim fakat asil müzigin temelini bu gamlar olusturmaktadir. Hatta armonide pentatonic gamlar gam olarak bile kabul edilmemektedir. Çünkü armoniye göre mantiken bir gam 8 sesten olusur. Fakat pentatonic gamlar 6 sesden olusmaktadir. Minör Gam:Tonumuzu her zamanki gibi La Minör olarak kabul edersek
La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol-La olarak olusturulur.
Gitar klavyesinde en çok kullanilan pozisyonu:
6. telde 5.,7. ve 8. perde-5. telde 5.,7. ve 8. perde-4. telde 5. ve 7. perde-3. telde 4.,5. ve 7. perde-2. telde 5.,6. ve 8. perde-1. telde 5.,7. ve 8. perde.
Minör gam klavyedeki bu pozisyonla kolaylikla ve basariyla uygulanabilir.Örnek olarak La Minör aldik ama tabi siz bunu istediginiz tona transpoze edebilirsiniz. Mi ye göre alirsak örneggin en üst telde 12. perdede baslayip ayni pozisyonu çalacaksiniz.
Majör Gam:Tonu La Majör olarak kabul edelim
La-Si-Do diyez-Re-Mi-Fa diyez-Sol diyez-La olacaktir.
Pozisyon olarak:
6.telde 5.,7. ve 9. perde-5. telde 5.,7. ve 9. perde-4. telde 6.,7. ve 9. perde-3. telde 6.,7. ve 9. perde,2. telde 7.,9. ve 10. perde-1. telde 7.,9. ve 10. perdedir.
Bu gamlari iyi çalabilmek demek bunlari gitar klavyesinin her yerinde bir bütün olarak çalabilmek demektir. O yüzden size verdigim burdaki basit pozisyonlardan ziyade bu sesleri gitar klavyesinin her yerin bularak çalisin ve gamlari bütün klavyede sökmeye ugrasin arkadaslar. Tek bir pozisyonda çalarak yapabileceginiz seyler oldukça sinirlidir. O yüzden 1 den 22 ye kadar bütün perdelerde bu notalari bularak iyi bir sekilde etüd etmenizi öneririm. Zaten bu gami dinlediginiz müziklerdede duyacaksiniz...
Bunun disinda rock müziginde çok kullanilan baska bir gamimiz daha bulunmakta:
Harmonik Minör Gami:
Harmonik Minör adindan da anlasilabilecegi gibi sadece minör bir gamdir yani majör seklinde bulunmaz. Çalindiginda daha çok dogu ezgilerini andirir. Dogu ezgilerini yaratmaktada oldukça fazla kullanilmaktadir zaten. Bunun disinda özellikle klasik müzikte (özellikle beethoven) çok fazla kullanildigini dinleyerek anlayabilirsiniz. Benim deginecegim nokta ise tabi ki rock müzikle ilgili. Bu gam rock müziktede oldukça sik kullanilmaktadir. Pentagramin dogu ezgileri yaratmasindaki püf nokta bu gamdir arkadaslar. O grubun bu kadar kendine özgü olmasinin en önemli sebebidir bu gam iste. Onun disinda Megadeth de veya Sebnem Ferah gitar sololarindada oldukça duyabileceginiz bir gam.
Tonu La Minör alalim:
La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol diyez-La
Gördügünüz gibi gayet basit. Minör gamdan tek farki ise gamin 7. sesinin diyez almasidir. Herhangi bir minör gamin 7. sesine diyez eklerseniz o gam harmonik minör olacaktir. Gitar klavyesine dökmek gerekirse:
6. telde 5.,7. ve 8. perde-5. telde 5.,7. ve 8. perde-4. telde 6. ve 7.perde- 3. telde 4.,5. ve 7.perde-2. telde 5.,6. ve 9. perde-1. telde 5.,7. ve 8. perdedir.
Bunu çalarken oryantal bir seyler çaldiginiz hissine kapilmaniz mümkün panik yapmayin. Çok daha iyi islere yaradigini göreceksiniz. Iyi etüd edin ve klavyede sökün.
Arkadaslar gamlardam umarim yararlanabiliyorsunuzdur. Daha çok dogaçlama tekniklerini kullanarak bu gamlari kullanmayi özümsemenizini öneririm. Bunun disinda size anlatmak istedigim bir gam daha var. Eger gitar çalmak istiyorsaniz (gerçekten) lütfen bu gamlari uygulamaya çalisin.
Blues Gami: Burda bahsettigim pentatonic gam degil arkadaslar. Pentatonic gam söyledigim gibi blues müziginin temel tasi fakat "GERÇEKTEN BLUES" çalmaniz için bu gami da ögrenmeniz sart. Bu gam blues'u blues yapan ariza sesleri içinde bulunduran gamdir.
Blues Minör Gami:Minör olan parçalarda kullanilacak blues gamidir. Tonu her zamanki gibi LaMinör olarak alicam.
La-Do-Re-Re diyez-Mi-Sol-La
Klavye tab olarak:
6.tel 5. ve 8. perde, 5.tel 5,6 ve 7. perde- 4.tel 5. ve 7.perde- 3. tel 5,7. ve 8.perde- 2.tel 5. ve 8. perde- 1. tel 5. ve 8.perde.
Arkadaslar bu blues minör gamini ayrica rock altyapili parçalardada kullanabilirsiniz. Birazdan bu gamlarin kullanim yöntemleriyle ilgili size bilgi vermeye çalisacagim.
Blues Majör Gami: Arkadaslar bu asil olarak daha fazla jazz çalmaya yarayan bir gamdir. Hocamla beraber özellikle uzun süreler tartistigim bir gamdir. Inceliklerini kullanimini çözmesi zor olan bir gam oldugu için uzun süre üzerinde kafa yormaniz gerekir. Majör parçalarda blues hissi verebilmek için kullanmanizi önerebilirim. Fakat isin jazz boyutu çok farkli oldugu için özellikle jazz armonisinin normal bildigimiz klasik armoninin tam tersine islemesi yüzünden o konulara su an hiç girmiyorum. Ton La Majör:
La-Do-Re-Re diyez-Mi-Fa diyez-La
Klavyede:
6. telde 5 ve 8. perde-5. telde 5.,6. ve 7. perde- 4.telde 4. ve 7. perde-3. telde 5.,7. ve 8. perde-2. telde 5. ve7. perde-1. telde 5. ve8. perdedir.
Bu gamin kullanimi pozisyon açisindan kullanimi zor olmakla birlikte özellikle jazz armonisinde çok kullanilmaktadir.
Simdi bu gamlari kullanabilmeniz için Size bikaç tavsiye:
Bu gamlarin seslerini parçada dümdüz basmak pentatonic gamda oldugu gibi pek bir ise yaramaz arkadaslar. Bu gamlarinin kullanma mantigi (bizim bildigimiz ve çaldigiz müzikte) gamin seslerini pentatonic gam çalarken araya sikistirmaktir. Yani parça boyunca bu gamlarin seslerini dümdüz çalmak hiçbir sey ifade etmez. Parçanin tonuna göre pentatonic gam çalarken bu verdigim gamlarin ariza seslerini (re diyez-fa diyez) araya sikistirmaniz önemlidir. Yani parça yürürken normal pentatonic gam çalacaksiniz fakat birden çok kisa bir süre için bu gamlara dönerek çesitlilik saglamaniz mümkün. Ki bunu bir blues parçasinda yaparsaniz eger fark edeceksinizki gerçekten blues çalmaya asil o zaman baslayacaksiniz. Bu ariza sesleri dogru yerde kullandiginiz zaman gerçekten blues çaldiginizi hissedeceksiniz. Bu gamlarin mantigiu budur yani sürekli pentatonic kullanmak yerine araya çesitlilik katmak ve müzigi baska yerlere çekip güzellestirmek. Bu süreyi asla fazla abartmayin arada bu gamin tadini vermek ve hemen önceki kullandiginiz gama dönmek verilen tatlarin en güzelidir.
Düzenleyen Jester 2011-26-Haziran Saat 21:32
|