Gitar-tr.com Reklam Vermek için Tıklayınız...

  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  Forumu AraArama  YardımYardım
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Ritimci...
 Gitar-tr.com FORUM : Ritimci...
Konu Konu: Gitarda Gamlar ve Kullanimi Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Mesaj << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
Jester
Yeni Üye
Yeni Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 2011-26-Haziran
Ülke: Turkiye
Aktif Durum: Pasif
Gönderilenler: 6
Gönderen: 2011-26-Haziran Saat 21:29 | Kayıtlı IP Alıntı Jester

Müzikte bir melodi yaratmak için kullandığımız
dizilere gam denir. Gamlar çeşit olarak oldukça fazladır.
Çünkü müzik dipsiz bir kuyudur diyebiliriz.
Yaratabileceğiniz çok fazla melodi ve bu melodilere göre
oluşan gamlar vardır. Örnek vermek gerekirse müzikte Çin
gamı, Mısır gamı, Macar gamı, Çingene gamı gibi yöresel
gamlardan bile yüzlercesi mevcuttur. Gitar üzerinde ne
kadar çok gam öğrenirseniz ve üzerinde hakimiyet
sağlarsanız o kadar çok farklı melodi ve eşlik
yaratabilirsiniz.

Tabi ki bütün gamları ve kullanımlarını burada anlatmam
imkansız. Ben daha çok rock ve blues müziğinde kullanılan
gamlar üzerinde duracağım. Bütün gamları görmek isteyen
arkadaşlar guitar pro programındaki gitar klavyesinin
üzerindeki scales(gamlar) bölümüne girerek bilgi sahibi
olabilirler.

Minör Pentatonic Gamı:

Gitara yeni başlayan arkadaşların solo atabilmek için
öğrenmesi gereken ilk gam minör pentatonicdir. Köken
olarak blues müziğinde kullanılır. Hatta blues müziğin
içi dışı pentatonic gamlardan oluşmaktadır diyebilirim.
Fakat rock müziğinde ve jazz müziğindede bu gam oldukça
fazla kullanılmaktadır.

Örnek olarak tonumuz La minör olsun. Dizi şu şekilde
oluşur:

La-Do-Re-Mi-Sol-La


Gitar klavyesinde kullanıma açık en uygun pozisyonu ise
en üst telden aşağı:

6. telde 5. ve 8. perde-5. telde 5. ve 7. perde- 4. telde
5. ve 7. perde-3. telde 5. ve 7. perde-2. telde 5. ve 8.
perde-1. telde 5. ve 8. perdedir.

Majör pentanonic:
Hepinizin majör ve minör farkını bildiğinizi düşünüyorum.
Coşku ve tını farkı vardır. Tonu La majör kabul edersek:

La-Si-Do diyez-Mi-Fa diyez-La olacaktır.


Uygun pozisyon:

6. telde 5. ve 7. perde-5.telde 4. ve 7. perde-4. telde
4. ve 7. perde-3. telde 4. ve 6. perde-2. telde 5. ve 7.
perde-1. telde 5. ve 7. perde.

Solo attığınız parçanın tonuna göre bu gamları
kullanıcaksınız. Eğer ton majörse majör pentatonic,
minörse minör pentatonic'i kullanıcaksınız. Yinede bazı
koyu blues parçalarında ton majör olmasına rağmen minör
pentatoniz kullanılabilmektedir bu da o parçanın
akorlarının ve vokallerinin verdiği hissin akorlar majör
olmasına rağmen minör olmasıdır. Örnek olarak Jimi
Hendrix'in red house parçasını dinleyin. Parça Si Majör
olmasına rağmen Jiminin Si Minör Pentatonicden solo
attığını göreceksiniz. Bu tamammen parçanın vokallerinin
ve yürüyüşlerinin verdiği hisle alakalıdır.

Majör Pentatonic'in kullanımı minör pentatonice oranla
daha zordur. Bunun için bolcana majör blues yapan yaşlı
bluescuları dinlemenizi ve onları çalışmanızı tavsiye
ediyorum.B.B King bu konuda oldukça yardımcı olabilir.

Majör gam için verdiğim pozisyon sizi zorlayacaktır ve
riff çalmanız çok zor gelecek. Bu konuda haklısınız çünkü
majör gamın temel pozisyonu (yani yukarda yazan) akıcı
çalmaya pek uygun değildir. Bu noktada temeli armoniye
dayanan bir püf noktayı size aktarmak isterim çünkü en
sağlam gitaristler bile o pozisyonu kullanmaktan kaçınır.

Bu biraz armoniyle alakalı fakat basitçe anlatmaya
çalışacağım:

Armonide her majör tonun ilgili bir minör tonu vardır.
Neticedede her minör tonunda bir ilgili majörü oluyor
haliyle. Majör bir parçaya pentatonic gamdan solo
atarken, majör gamın kullanışsız pozisyonunu kullanmak
yerine o tonun ilgili minörünün minör pentatonic
pozisyonunu kullanabilirsiniz. Çünkü minör pozisyon çok
daha kullanışlı.

Biliyorum biraz karmaşık geldi ama pratik olarak gitar
klavyesine döktüğümde anlayacaksınız. Püf nokta şudur:

Farz edelim ton La Majör. 5. perdeden başlayarak solo
atmak yerine 3 perde geri gidin. Fa diyez değil mi? İşte
Fa diyez minör La majörün ilgili minörüdür. Fa diyez
minör pentatonic gamını kullanarak La Majör parçaya solo
atabilirsiniz arkadaşlar. Yani püf nokta neymiş? 3 perde
geri gitmek sadece bu. Eğer ton majörse esas sesden 3
perde geri giderek ordaki minör pozisyondan sololarınızı
çalın.

Başka örnek vermek gerekirse mesela ton Re Majörse, 3
perde gerideki Si minör pentatonicden solo atabilirsiniz.
Mi majörse, Do diyez den atabilirsiniz gayet basit bir
mantık.

Bunun dışında pentatonic gamları iyi kullanabilmek ve
melodiler yaratabilmek için bluescuları iyi dinleyin
arkadaşlar. Özellikle Yavuz Çetini dinlerseniz bu gamları
ne kadar ustalıkla kullandığını göreceksiniz. Onun
yaptığı hareketleri yapmaya çalışın. Hammer, pull-off ve
bendlerle riffler yaratmaya çalışın. Hızlı değil temiz
çalmaya çalışın...

Pentatonic gamları sanırım anladınız. Şimdi blues dan
ziyade rock müzikte özellikle ağırlıklı olarak kullanılan
doğal minör ve majör gamları anlatayım:

Müziğin asıl temel gamları doğal minör ve majör gamlar
olarak kabul edilebilir. İlk kullanım kolaylığı ve solo
atmaya başlamak için pentatonic gamları anlattım fakat
asıl müziğin temelini bu gamlar oluşturmaktadır. Hatta
armonide pentatonic gamlar gam olarak bile kabul
edilmemektedir. Çünkü armoniye göre mantıken bir gam 8
sesten oluşur. Fakat pentatonic gamlar 6 sesden
oluşmaktadır.


Minör Gam:Tonumuzu her zamanki gibi La Minör olarak kabul
edersek

La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol-La olarak oluşturulur.

Gitar klavyesinde en çok kullanılan pozisyonu:

6. telde 5.,7. ve 8. perde-5. telde 5.,7. ve 8. perde-4.
telde 5. ve 7. perde-3. telde 4.,5. ve 7. perde-2. telde
5.,6. ve 8. perde-1. telde 5.,7. ve 8. perde.

Minör gam klavyedeki bu pozisyonla kolaylıkla ve
başarıyla uygulanabilir.Örnek olarak La Minör aldık ama
tabi siz bunu istediğiniz tona transpoze edebilirsiniz.
Mi ye göre alırsak örnegğin en üst telde 12. perdede
başlayıp aynı pozisyonu çalacaksınız.


Majör Gam:Tonu La Majör olarak kabul edelim

La-Si-Do diyez-Re-Mi-Fa diyez-Sol diyez-La olacaktır.

Pozisyon olarak:

6.telde 5.,7. ve 9. perde-5. telde 5.,7. ve 9. perde-4.
telde 6.,7. ve 9. perde-3. telde 6.,7. ve 9. perde,2.
telde 7.,9. ve 10. perde-1. telde 7.,9. ve 10. perdedir.

Bu gamları iyi çalabilmek demek bunları gitar klavyesinin
her yerinde bir bütün olarak çalabilmek demektir. O
yüzden size verdiğim burdaki basit pozisyonlardan ziyade
bu sesleri gitar klavyesinin her yerin bularak çalışın ve
gamları bütün klavyede sökmeye uğraşın arkadaşlar. Tek
bir pozisyonda çalarak yapabileceğiniz şeyler oldukça
sınırlıdır. O yüzden 1 den 22 ye kadar bütün perdelerde
bu notaları bularak iyi bir şekilde etüd etmenizi
öneririm. Zaten bu gamı dinlediğiniz müziklerdede
duyacaksınız...

Bunun dışında rock müziğinde çok kullanılan başka bir
gamımız daha bulunmakta:

Harmonik Minör Gamı:

Harmonik Minör adından da anlaşılabileceği gibi sadece
minör bir gamdır yani majör şeklinde bulunmaz.
Çalındığında daha çok doğu ezgilerini andırır. Doğu
ezgilerini yaratmaktada oldukça fazla kullanılmaktadır
zaten. Bunun dışında özellikle klasik müzikte (özellikle
beethoven) çok fazla kullanıldığını dinleyerek
anlayabilirsiniz. Benim değineceğim nokta ise tabi ki
rock müzikle ilgili. Bu gam rock müziktede oldukça sık
kullanılmaktadır. Pentagramın doğu ezgileri
yaratmasındaki püf nokta bu gamdır arkadaşlar. O grubun
bu kadar kendine özgü olmasının en önemli sebebidir bu
gam işte. Onun dışında Megadeth de veya Şebnem Ferah
gitar sololarındada oldukça duyabileceğiniz bir gam.

Tonu La Minör alalım:

La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol diyez-La

Gördüğünüz gibi gayet basit. Minör gamdan tek farkı ise
gamın 7. sesinin diyez almasıdır. Herhangi bir minör
gamın 7. sesine diyez eklerseniz o gam harmonik minör
olacaktır. Gitar klavyesine dökmek gerekirse:

6. telde 5.,7. ve 8. perde-5. telde 5.,7. ve 8. perde-4.
telde 6. ve 7.perde- 3. telde 4.,5. ve 7.perde-2. telde
5.,6. ve 9. perde-1. telde 5.,7. ve 8. perdedir.

Bunu çalarken oryantal bir şeyler çaldığınız hissine
kapılmanız mümkün panik yapmayın. Çok daha iyi işlere
yaradığını göreceksiniz. İyi etüd edin ve klavyede sökün.

Arkadaşlar gamlardam umarım yararlanabiliyorsunuzdur.
Daha çok doğaçlama tekniklerini kullanarak bu gamları
kullanmayı özümsemenizini öneririm. Bunun dışında size
anlatmak istediğim bir gam daha var. Eğer gitar çalmak
istiyorsanız (gerçekten) lütfen bu gamları uygulamaya
çalışın.

Blues Gamı: Burda bahsettiğim pentatonic gam değil
arkadaşlar. Pentatonic gam söylediğim gibi blues
müziğinin temel taşı fakat "GERÇEKTEN BLUES" çalmanız
için bu gamı da öğrenmeniz şart. Bu gam blues'u blues
yapan arıza sesleri içinde bulunduran gamdır.

Blues Minör Gamı:Minör olan parçalarda kullanılacak blues
gamıdır. Tonu her zamanki gibi LaMinör olarak alıcam.

La-Do-Re-Re diyez-Mi-Sol-La

Klavye tab olarak:

6.tel 5. ve 8. perde, 5.tel 5,6 ve 7. perde- 4.tel 5. ve
7.perde- 3. tel 5,7. ve 8.perde- 2.tel 5. ve 8. perde- 1.
tel 5. ve 8.perde.

Arkadaşlar bu blues minör gamını ayrıca rock altyapılı
parçalardada kullanabilirsiniz. Birazdan bu gamların
kullanım yöntemleriyle ilgili size bilgi vermeye
çalışacağım.

Blues Majör Gamı: Arkadaşlar bu asıl olarak daha fazla
jazz çalmaya yarayan bir gamdır. Hocamla beraber
özellikle uzun süreler tartıştığım bir gamdır.
İnceliklerini kullanımını çözmesi zor olan bir gam olduğu
için uzun süre üzerinde kafa yormanız gerekir. Majör
parçalarda blues hissi verebilmek için kullanmanızı
önerebilirim. Fakat işin jazz boyutu çok farklı olduğu
için özellikle jazz armonisinin normal bildiğimiz klasik
armoninin tam tersine işlemesi yüzünden o konulara şu an
hiç girmiyorum.
Ton La Majör:
La-Do-Re-Re diyez-Mi-Fa diyez-La

Klavyede:
6. telde 5 ve 8. perde-5. telde 5.,6. ve 7. perde-
4.telde 4. ve 7. perde-3. telde 5.,7. ve 8. perde-2.
telde 5. ve7. perde-1. telde 5. ve8. perdedir.

Bu gamın kullanımı pozisyon açısından kullanımı zor
olmakla birlikte özellikle jazz armonisinde çok
kullanılmaktadır.


Şimdi bu gamları kullanabilmeniz için Size bikaç tavsiye:

Bu gamların seslerini parçada dümdüz basmak pentatonic
gamda olduğu gibi pek bir işe yaramaz arkadaşlar. Bu
gamlarının kullanma mantığı (bizim bildiğimiz ve çaldığız
müzikte) gamın seslerini pentatonic gam çalarken araya
sıkıştırmaktır. Yani parça boyunca bu gamların seslerini
dümdüz çalmak hiçbir şey ifade etmez. Parçanın tonuna
göre pentatonic gam çalarken bu verdiğim gamların arıza
seslerini (re diyez-fa diyez) araya sıkıştırmanız
önemlidir. Yani parça yürürken normal pentatonic gam
çalacaksınız fakat birden çok kısa bir süre için bu
gamlara dönerek çeşitlilik sağlamanız mümkün. Ki bunu bir
blues parçasında yaparsanız eğer fark edeceksinizki
gerçekten blues çalmaya asıl o zaman başlayacaksınız. Bu
arıza sesleri doğru yerde kullandığınız zaman gerçekten
blues çaldığınızı hissedeceksiniz. Bu gamların mantığıu
budur yani sürekli pentatonic kullanmak yerine araya
çeşitlilik katmak ve müziği başka yerlere çekip
güzelleştirmek. Bu süreyi asla fazla abartmayın arada bu
gamın tadını vermek ve hemen önceki kullandığınız gama
dönmek verilen tatların en güzelidir.


Düzenleyen Jester 2011-26-Haziran Saat 21:32
Yukarı Dön Göster Jester's Özellikler Diğer Mesajlarını Ara: Jester Ziyaret Jester's Ana Sayfa
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce Giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Copyright ©1998-2006 
Gitar-tr.com
Design And Coded By ZezeroN Tech



Bu Sayfa 0.0781 Saniyede Yüklendi.